Hoe verminder je werkdruk? 

27.01.22 02:16 PM Comment(s) By Naomi

Het lijkt een steeds groter 'probleem': (te) hoge werkdruk.

 

In 2020 was in Nederland de werkdruk hoger dan ooit. Ondanks dat die cijfers inmiddels zijn verminderd blijft de werkdruk (mede door de coronacrisis) hoog. Het verlichten van werkdruk is daarom erg belangrijk geworden. Gebeurt dat niet, dan is de kans op langdurige uitval en daarmee, in sommige gevallen, de economische schade enorm.

We hadden het in een eerdere blog al over het verplaatsen van werk naar de klant. Maar van oplossingen zoals deze zijn er meer: 

 

'Off stage' werken. Buiten het autobedrijf was dit al gebruikelijker, maar dit kan natuurlijk ook toegepast worden binnen het autobedrijf. Hoe fijn is het dat door thuis te werken, je service adviseur minder vaak wordt gestoord en zij digitaal en real-time hun werk kunnen doen. 

 

Ook bijvoorbeeld centrale garantie medewerkers kunnen op deze manier sneller en ongestoord werken. Waar wij zien dat garantie adviseurs bijvoorbeeld elke week een ronde maken langs verschillende vestigingen om de papieren werkorders te verzamelen, kunnen zij de dossiers die hun hulp behoeven digitaal en real-time inzien. Ook hierbij worden ze niet gestoord door mensen die aan hun bureau komen om de vragen voor te leggen.

 

Daarnaast kun je je receptionist(e) helpen door het installeren van een keylocker, waar je klanten hun sleutels in een sleutelkluis kunnen achterlaten en tegelijk opmerkingen kunnen achterlaten, contactgegevens zelf aan kunnen passen en digitaal de werkorder kunnen accorderen. Niet alleen scheelt dit werkdruk voor je receptionist(e), maar het scheelt je klanten (kostbare) tijd.

 

Oftewel, het centraliseren en digitaliseren van je aftersales proces. Hiermee creëer je niet alleen een digitaal overzicht waarin alles gemakkelijk terug te vinden is, maar waarbij de werkdruk wordt verlaagd door minder te lopen, kortere wachttijden en minder 'tussendoortjes'.

 

 

Naomi

Share -